Každý jeden fotograf, ktorý berie fotenie vážne, sa skôr či neskôr dostane do situácie, kedy sú svetelné podmienky na scéne nad možnosťami jeho zrkadlovky. Fotenie s bleskom je typicky vhodné v podmienkach, kedy je svetla nedostatok. Veľmi dobre však poslúži aj v prípadoch, kedy chceme len vylepšiť svetelné podmienky na scéne pre náš fotografický či kreatívny zámer. Tento kurz fotografovania vám jednoducho vysvetlí, ako fotografovať pomocou systémového blesku. V jednotlivých lekciách... Viac informácií Každý jeden fotograf, ktorý berie fotenie vážne, sa skôr či neskôr dostane do situácie, kedy sú svetelné podmienky na scéne nad možnosťami jeho zrkadlovky. Fotenie s bleskom je typicky vhodné v podmienkach, kedy je svetla nedostatok. Veľmi dobre však poslúži aj v prípadoch, kedy chceme len vylepšiť svetelné podmienky na scéne pre náš fotografický či kreatívny zámer. Tento kurz fotografovania vám jednoducho vysvetlí, ako fotografovať pomocou systémového blesku. V jednotlivých lekciách sa budete postupne zoznamovať s praktickými možnosťami využitia priamo pri fotení. Ak chcete mať pekné fotografie a zároveň dokonalú technickú kvalitu, považujte foto kurzy s touto témou za povinnú jazdu.
Prečo a kedy je používanie blesku nutnosťou? Prezradíme vám, čo všetko vplýva na kvalitu svetla, ktorú z blesku získame. Prečo je dobré fotografovať do formátu RAW a s akými ďalšími vecami je pri fotení dobré počítať.
V tejto časti kurzu fotografovania sa zameriame na expozičnú stratégiu, ktorá je pri používaní systémového blesku najideálnejšia a vysvetlíme si prečo tomu tak je.
Aké je ideálne nastavenie zrkadlovky? Ako zvoliť vhodnú expozičnú stratégiu pre rôzne svetelné situácie? Pri používaní externého blesku je manuálny režim tým najideálnejším nastavením. Prečo? Na tieto otázky odpovedá táto kapitola fotokurzu.
Prejdeme si všetkými variantmi a nástrojmi, ktoré nám dokážu určiť korektnú expozíciu a ktorých poznanie je pre naše fotenie dôležité. Viete, ktoré to sú?
Na overenie správnosti nastavených hodnôt vo fotoaparáte máme niekoľko možností. Využiť vieme ručný expozimeter, vstavaný expozimeter vo fotoaparáte, alebo histogram. Niektoré zrkadlovky ponúkajú funkciu blikajúcich prepaľov a v tejto časti fotokurzu sa pozrieme aj na pravidlo slnečnej šestnástky.
Manuálny vs TTL (automatický) blesk. Ktoré parametre ich ovplyvňujú? Detailne si rozoberieme oba a vysvetlíme si ich. Čo znamená pojem kompenzácia expozície? Nastať môžu dve svetelné situácie: fotenie s bleskom ako hlavným svetlom a fotenie s bleskom ako doplnkovým svetlom. Ako riešiť jednotlivé situácie? Prezradíme vám, ako si môžete pri zmrazení pohybu alebo pri príliš ostrom protisvetle pomôcť použitím vysokorýchlostnej synchronizácie času.
Ktorý z nich použiť a kedy? Ako zmeniť veľkosť svetelného zdroja a ako oveľa efektívnejšie pracovať s bleskom? Dáme vám recept na podomácky vyrobený modifikátor svetla za pár centov, ktorý si pri fotografovaní určite obľúbite.
Miroslav Zjan
ahoj ja by som sa teda chcel spýtať keďže neodporúčaš na 90% fotiť na druhu lamelu čo sa týka hlavne fotenia ľudí aby nežmúrili kedy sa využíva fotenie na druhu lamelu? Ja som čítal že napr ak chcem zachytiť reflektory idúceho auta v šere to bol asi tak jediný príklad potom asi diskotékové svetlo to ma napadlo...Vieš mi povedať ďalšie príklady ako využiť fotenie s bleskom na druhu lamelu to len tak pre zaujímavosť sa pýtam.
Roman Pincek
Ahoj Miroslav, ako si spravne podotkol, skutocne pouzivat 2 lamelu pri foteni ludi, alebo na akciach ma za nasledok pred-blisnutie, hlavne pri pomalsich expozicnych casoch a vela krat si ludia mysla, ze je fotka hotova, no v skutocnosti este neprebehla expozicia. Samozrejme, je to len moj nazor, a nerad by som Ti branil experimentovat. Blesk na druhu lamelu by som pouzival, ako tiez spravne uvadzas pri foteni pohybujucich sa predmetov, kde pohyb svetiel je zachyteny aspon pre moji oci prirodzenejsim sposobom. Ale, ako som uz povedal, nech Ti nic nebrani v experimentovani. Skusanim, sa predsa este nikdy nic nepokazilo, ci ? Drzim paste :)
Aktívnemu fotografovaniu sa venuje už viac ako 5 rokov, no mnoho rokov predtým sa ako začínajúci fotograf venoval usilovnému samovzdelávaniu. Prešiel si všetkými fázami...