Dobrá kompozícia je základom dobrej fotografie a aj keď sa vraví, že pravidlá sú na to, aby sa porušovali, v prípade kompozície to neplatí. Ak pravidlá kompozície ovládate, môžete si síce dovoliť porušiť niektoré z nich, nikdy však nie všetky naraz. Ak to urobíte, výsledná fotografia pravdepodobne nikoho nezaujme.
|
Aké pravidlá by ste teda mali dodržiavať, aby bola vaša fotografia zaujímavá nielen dnes, ale aj po rokoch? Pri fotografovaní uričte nezabúdajte na:
Výber prvkov v zábere, alebo výber samotného motívu je základným spôsobom, ako pristupovať ku kompozícii. Pokiaľ sa v zábere objavujú prvky, ktorých prítomnosť nie je dôležitá, alebo o ktorých neviete povedať, prečo tam sú, môžeme ich označiť za rušivé.
Dobré riešenie pre začiatočníkov je použitie základného teleobjektívu, ktorým zachytíme len určitý detail z celej scény. Teleobjektív okrem toho, že zachytí len nami vybranú a teda podstatnú časť scény, často rozostrí pozadie, čím ešte viac potlačí rušivé prvky.
Tí z vás, ktorí fotografujú kompaktným fotoaparátom, môžu použiť zoom na priblíženie objektov v rámci fotografovanej scény. Fotograf samozrejme nemôže stále fotiť len detaily či výrezy, ale je to určite dobrý spôsob, ako sa naučiť pracovať s kompozíciou. Základná rada pre prácu s kompozíciou teda znie: vyberajte zo scény len to podstatné, zoomujte, alebo používajte teleobjektív.
Najznámejšie a najuniverzálnejšie používané pravidlo kompozície. Využíva rozdelenie obrazu pomyselnými zvislými a vodorovnými čiarami na tretiny. Hlavné objekty sú umiestňované na priesečníky týchto čiar, alebo na čiary samotné.
Podiel horizontu a oblohy je tiež určovaný umiestnením rozhrania na jednu z čiar. Horizont môžete umiestniť podľa zámeru buď do hornej alebo spodnej tretiny fotografie.
Geometrické tvary sú vo fotografii veľmi silným prvkom, najvýznamnejším z nich sú nepochybne línie – náš pohľad je k nim totiž doslova priťahovaný. Stromy, rieky, cesty, mosty, výškové budovy: všetky tieto objekty slúžia pre naše oko ako dokonalé vodiace línie.
Ak sa pozrieme na záber s výraznými líniami, náš pohľad ich podvedome nasleduje naprieč celou fotografiou . Niekedy nás línie fotkou len prevedú, inokedy nás zasa privedú k ústrednému motívu, ktorý sa nachádza niekde na fotografii.
Veľmi atraktívnym prvkom sú zakrivené línie, ktoré sa väčšinou automaticky stávajú dominantou celej fotky. Hľadajte a fotografujte práve takéto motívy a vaše zábery sa ihneď stanú zaujímavejšie.
Náš mozog miluje symetriu a práve symetrické scény preto považujeme za atraktíve. Na rozdiel od pravidla tretín, kde je dôraz kladený len na jednu časť fotografie, pri symetrických fotkách sa vždy snažíme o optickú vyváženosť.
Opakujúce sa vzory pracujú s rytmikou a dokážu dať nášmu záberu až nečakanú dynamiku. Náhle porušenie takto sa opakujúceho vzoru potom zapôsobí na diváka ešte silnejším dojmom, doslova nám pritiahne pohľad na miesto, kde bol vzor porušený.
Nájdite vo svojom okolí symetrické prvky alebo opakujúce sa vzory, zvoľte správny uhol záberu a fotografujte. Výsledkom budete veľmi príjemne prekvapený.
Dobrým trikom, ako upriamiť pohľad na hlavný motív vašej fotografie je jej prirodzené orámovanie. Svet okolo nás ponúka obrovské množstvo prirodzených 'rámov', ako sú napríklad hory, kopce, kmene alebo listy stromov, vodná hladina alebo horizont.
Použite tieto objekty vo svoj prospech, umiestňujte ich po okrajoch a vaše fotografie zrazu dostanú úplne inú hĺbku, vďaka čomu sa váš hlavný motív stane oveľa výraznejším.